16/05 Dag 2, Hindelopen - Amsterdam


De nacht was erg onstuimig met veel wind en regen. Mijn arme groene tentje heeft het maar zwaar gehad. Door het gezucht en gesteun van het tentje was de nacht erg onrustig en was ik vroeg wakker. Het voordeel van vroeg wakker zijn is dat je ook vroeg op kan staan. Ben om 6:30 in de tent begonnen met alle spullen inpakken, heb toen nog even gewacht totdat het ophield met regenen en heb daarna ook de tent ingepakt. Het in je eentje inpakken van een tent bij windkracht vijf is overigens best wel onhandig. Gelukkig sliep iedereen nog en ben ik (denk ik) niet gezien!

Waar gister de wind pal uit het noorden waaide, waaide de wind vandaag vanuit het zuid-westen. Voordeel hiervan was dat de eerste 25 kilometer ontzettend vlot wegfietste, maar dat ik de wind op de afsluitdijk vol tegen me had. Eenmaal bij de afsluitdijk aangekomen was ook de miezer flink losgebarsten. Met windkracht 5 tegen en vol in de regen ben ik begonnen aan deze 32 kilometer lange uitdaging. Na een kilometer of 10 kon ik wel huilen, zo nat en koud was ik en zo langzaam ging het. En dan te bedenken dat ik nog 22 kilometer te gaan had! Echter na twaalf kilometer werd ik ingehaald door een groepje van 4 vakantiefietsers die in 7 dagen tijd langs de kust naar Limburg fietsten, een tocht van ca 800 km. De volgende 12 kilometer heb ik heerlijk achter hun aangefietst. Heerlijk uit de wind en op best een aardig tempo van 16 a 17 kilometer per uur, wat aanzienlijk hoger lag dan mijn eerste 12 kilometer, waar ik me gelukkig mocht prijzen met met een snelheid van 12 a 13 kilometer per uur. Bij het het monument dan Dudok gingen mijn werkers echter koffie drinken (of zoiets) en heb ik mijn beproeving zelfstandig voortgezet. Heren ik ben u zeer erkentelijk dat ik achter u aan kon fietsen! Gelukkig leek de wind nabij Den Oever iets af te nemen, en zo bereikte ik uiteindelijk weer vast land.

Na de afsluitdijk dook ik in Noord Holland direct het bos in, waar ik dolgelukkig mee was. In bossen waait het minder hard! Overigens wist ik helemaal niet dat ze in Noord Holland bossen hebben. En dat wist ik van Friesland ook niet. En blijkbaar hebben beide provincies in ieder geval één bos! Ook een sluis gezien die heel mooi duidelijk maakte hoe ver Nederland op sommige plekken wel niet onder zeeniveau ligt. Na slechts 4 kilometer in de bossen kwam ik langs een dijk te rijden in de Wieringermeer. Na de afsluitdijk gehad te gebben volgde nu weer 25 kilometer ontzettend saai landschap. Dit maal gelukkig niet met wind tegen maar met de wind van schuin opzij. Wel met zo ongeveer horizontaal vallende miezer regen.

Het heeft vandaag ca 80 kilometer geduurd voor ik iets interessants tegenkwam. Na 80 kilometer kwam ik bij Medemblik. Echt zo'n leuk havenstadje met een heus kasteel. In medemblik heb ik mijn eerste pauze gehouden en een pak koekjes verorberd, waarna op miraculeuze wijze de wind draaide van zuid-west naar noord-west. Ook hield het in Medemblik eindelijk op met regen. Met de wind vol in de rug ben ik vervolgens heerlijk op hoge snelheid doorgereden naar Enkhuizen. Daar heb ik wat plekjes opgezocht die ik nog van vroeger ken en heb vervolgens kibbeling gegeten. Het was vanaf daar nog ca 30km naar Hoorn, wat oorspronkelijk mijn einddoel zou zijn voor dag 2. De wind kwam van opzij en vlak voor Hoorn ook recht van voren. Eenmaal bij Hoorn aangekomen viel het stadje me een beetje tegen en was er niet een camping in de buurt van waaruit ik Hoorn lopend zou kunnen verkennen. Op de kaart had ik echter gezien dat de weg naar Edam en Volendam hartstikke mooi in noord-westelijke richting ligt, wat zou betekenen dat ik de weg met volle wind in de rug zou kunnen afleggen. Bovendien was de lucht inmiddels helemaal opengebroken en was het pas 15:30. Dit alles heeft me doen besluiten door de fietsen naar Volendam.

Hoewel ik Edam schitterend vond bleek eenmaal in Volendam aangekomen dat ook Volendam me een beetje tegen viel. Veel te toeristisch. Door naar Amsterdam? Alles wat ik vandaag met wind mee in zon zou afleggen zou ik morgen eventueel niet met wind tegen in de regen hoeven te fietsen. En zo was het dat ik vandaag om 19:30, na zo'n 12 uur onderweg te zijn geweest, aan kwam op de camping op Zeeburgereiland in Amsterdam, met een totaal van 185 kilometer op de dagteller. Daar aangekomen waren alle kleren die ik aanhad en die door en door nat waren geregend weer volledig opgedroogd en de wind was gaan liggen, wat het opzetten van de tent een stuk makkelijker maakte. Totale afstand afgelegd op de Zuiderzeeroute is nu 325 kilometer, wat zou betekenen dat ik morgen nog maar 75 kilometer te gaan heb. Ik hou voor het gemak even rekening met nog een kilometer of 100. Het lijkt erop dat ik de toch inderdaad in 3 dagen uit ga rijden, wat een goed gevoel geeft!


Waddenzee! Geen zeehondjes gezien :-(


Hier zie je mooi het hoogteverschil tussen IJsselmeer en Noord Holland


Stadhuis Medemblik


Kasteel Radboud


Stoomgemaal


Waanzinnig hoge dijken voorbij Medemblik


Onstuimig weer


Enkhuizen


De Koepoort van Jacob van Kampen


Goed Zeilweer


Hoorn


Edam


Volendam

 
Monnikendam


Amsterdam


Groene broeders op Zeeburgereiland