17/05 Dag 3, Amsterdam - Nunspeet


Vandaag de derde dag! De camping op Zeeburgereiland waar ik gister heb overnacht deed me heel erg denken aan de camping in het Bois du Boulogne in Parijs. Kleine veldjes, compleet volgepropt met een grote variatie aan verschillende tentjes. Het was dus even zoeken naar een plekje om mijn tentje neer te zetten. Uiteindelijk heb ik een mooi plekje gevonden aan de waterkant. Waar de camping bij Hindelopen een vredige familiecamping was, was de camping op Zeeburgereiland een ware samenkomst plaats voor jonge hipsters. Zo hip ben ik helemaal niet. Persoonlijk snap ik dan ook niet zo goed wat er precies zo leuk is aan het maximaal openzetten van het volume van je autostereo met alle deuren en de laadklep van je auto wijd open, terwijl twee tentjes verderop iemand anders met zijn gettoblaster probeert er met zijn eigen muziek overheen te komen. Voelde me er niet helemaal gelukkig, vooral omdat ik bang was dat mijn fiets bij wijze van een dronkemansgrap in het water zou verdwijnen.



De volgende ochtend bleek mijn angst dat mijn fiets in het water zou verdwenen totaal onterecht. Ook gewoon goed geslapen, met dank aan de medewerkers van de camping die om 00:00 iedereen toch wel vriendelijk kwamen verzoeken om de muziek uit te zetten. Om 7:30 was ik ingepakt en ben ik onderweg gegaan. Na de 185km van gister ging dat wel wat stroefjes maar gelukkig was de te overbruggen afstand voor vandaag te overzien en had ik geen haast. De route was tot aan de Hollandse brug bekend aangezien ik daar een paar weken geleden ook al had gefietst. Het gebied tussen Hollandse Brug en Bunschoten-Spakenburg kende ik nog niet en op dat stuk was ik vooral benieuwd naar de vesting van Naarden. Wat een bouwwerk zeg, die vesting! Naarden heeft niet teleurgesteld! Vanuit Naarden door naar Huizen door mooi bosrijk gebied, met leuke doorkijkjes naar het water. Huizen stelt vervolgens niet zoveel voor.

Bij Eemdijk kwam ik erachter dat ik om de Eem over te komen gebruik moest maken van een Veerpont. Die veerpont vaart alleen nooit op zondag. Een vrouw die toevallig om wat voor reden dan ook in het wachthuisje van de Veerpont zat maakte me dat maar wat duidelijk: "de veerpont vaart nooit op zondag en dat had je kunnen weten, want het staat op alle borden aangegeven. Nu moet je helemaal omrijden via Eembrugge!" Ik wist niet eens dat ik veerpont tegen zou komen. Ik dankte de mevrouw vriendelijk voor de ongevraagde informatie en ben vervolgens 10km omgereden via Eembrugge. Op dat moment had ik er vandaag alweer zo'n 70 kilometer opzitten en dan begin je toch wel te merken dat je graag op de plaats van bestemming aan zou komen.

Het laatste stuk van de rit van vandaag was weer bekend terrein. Het was een fijne dag fietsen, met mooi weer en voornamelijk de wind in de rug. Om 13:30 kwam ik aan op de plek waar ik ook was begonnen aan mijn rondje Zuiderzee waar ik in de middag nog even de gelegenheid had om de tent te drogen te leggen.

De kilometerteller geeft een totale gereden afstand van 432km aan, wat iets meer is dan de 400km die wordt genoemd voor een rondje Zuiderzee. Komt vast voort uit het rond dwalen door alle stadjes, het zoeken naar de route, het af en toe verkeerd rijen en het 10km omrijden bij Eembrugge. 432Km verdeel over 140km op de eerste dag, tweede dag 185km, derde dag 107km, of een gemiddelde dagafstand van 144km. Dat is 44km per dag meer dan wat ik op weg naar Rome zou moeten rijden, met afwisselend weer en vooral ook veel wind. Hoewel de weg naar Rome een stuk meer op en neer zal hobbelen, maar hopelijk wel een stuk minder winderig zal zijn. Het voelt goed dit rondje voltooid te hebben. Ik denk dat ik er wel klaar voor ben!

 
Muiden


Muiderslot


 Vestingwal van Naarden


Naarden


Stadswal van Harderwijk